Menu
Szukaj
Koszyk
  • dodano: 28-01-2025

Przejdź do wpisu

Jak zamontować namiot dachowy czyli belki dachowe, relingi i inne pojęcia

 

Spełniamy marzenie, czyli namiot dachowy wybrany, ale jak go zamontować?

Często pytanie jak zamontować namiot dachowy, czy potrzebna jest specjalistyczna platforma, a może relingi wystarczą czy do tego potrzebne są jeszcze poprzeczki? A co jeśli auto nie ma relingów?

Spróbujemy nieco usystematyzować temat, podpowiemy na co zwrócić uwagę, co tak naprawdę potrzebujemy, aby móc bezpiecznie i komfortowo podróżować z namiotem na dachu.

 

Belki dachowe a relingi dachowe

 

Zacznijmy od początku... 

Belki dachowe lub też bagażnik bazowy (bardziej profesjonalnie) to rozwiązanie pozwalające na zwiększenie możliwości przewożenia dodatkowych sprzętów i akcesoriów na dachu samochodu właśnie. Głównymi jego elementami są:

- belki poprzeczne, najczęściej aluminiowe lub stalowe,

- stopy, stanowiące połączenie belek z dachem pojazdu,

- zestaw montażowy dedykowany pod konkretny model i rocznik auta (w przypadku relingów otwartych nie występuje).

Warto podkreślić, że belki dachowe i relingi dachowe to nie to samo, a często są to mylone ze sobą pojęcia. Belki są elementami poprzecznymi, relingi zaś montowane są wzdłuż auta.

Relingi dachowe to element najczęściej montowany fabrycznie (ale może występować także akcesoryjnie). Na drodze spotkamy sporo aut z relingami dachowymi otwartymi oraz zintegrowanymi, ale o tym za chwilę.

Relingi stanowią bazę do montażu wspomnianych belek dachowych, nie są one jednak koniecznością. Samochody bez relingów w dużej mierze mają dedykowane systemy montażu belek dachowy i o tym również poniżej wspomnimy.

 

Rodzaje dachu samochodu

 

1. Dach z relingami otwartymi

Bardzo łatwo możemy rozpoznać relingi otwarte, wyraźnie wystają nad powierzchnią dachu, możemy pod nie wsunąć dłoń. Belki dachowe montowane na relingi otwarte to najbardziej uniwersalne rozwiązanie, nie potrzeba dodatkowego zestawu montażowego.

 

Belki dachowe mocujemy bezpośrednio na relingach, stopa, która łączy belkę z relingiem ma regulowany zacisk. Belki możemy zamontować z dowolnym rozstawem wzdłuż relingu. Najczęściej zalecany rozstaw belek dachowych pod montaż namiotu dachowego to 70-100 cm.

 

2. Dach z relingami zintegrowanymi 

Relingi zintegrowane, nazywane też zamkniętymi, to charakterystyczne relingi przypominające łyżwę wystającą z dachu, bez wolnej przestrzeni między dachem a relingiem, jak w przypadku relingu otwartego. Jest to popularne rozwiązanie w nowszych samochodach, zwłaszcza w SUV-ach, kombi i crossoverach. 

 

Pomimo swojego minimalistycznego wyglądu, relingi zintegrowane umożliwiają montaż bagażnika dachowego. Do kompletu poza belkami i stopami potrzebujemy dedykowany do danej marki, modelu i rocznika pojazdu system mocowania (tzw. kit). Uchwyty montowane są w rowkach relingów lub zaciskane w punktach montażowych.

 

3. Dach z punktami montażowymi

W tym przypadku nie mamy relingów, a specjalne fabrycznie przygotowane punkty montażu bagażnika dachowego. Jest to alternatywa dla dachu z relingami powszechnie stosowana w różnych samochodach, często spotykana przykładowo w van'ach. Punkty montażowe są zintegrowane z konstrukcją dachu pojazdach, co zapewnia stabilne mocowanie bagażnika i przewożonych ładunków.

 

Punkty montażowe najczęściej zabezpieczone są estetycznymi zaślepkami, które chronią je przed zabrudzeniem i korozją, gdy nie są używane. Znajdują się one w określonych odległościach, więc tutaj nie dopasujemy już rozstawu belek, ale najczęściej będzie to rozstaw dopasowany pod wybrany względem auta namiot dachowy (małe auto mniejszy namiot, duże rodzinne combi czy van - większy namiot). Belki dachowe dobieramy pod konkretną markę, model i rok produkcji auta, w zestawie będziemy komplet mocowań pod punkty montażowe.

 

4. Dach bez relingów ani punktów montażowych

Tak zwany "goły" dach, nie posiada fabrycznie wbudowanych elementów ułatwiających montaż bagażnika dachowego takich jak relingi czy punkty montażowe. Jest to typowe rozwiązanie w wielu samochodach osobowych, szczególnie w hatchbackach, sedanach, coupe oraz autach o minimalistycznym designie.

 

Do większości aut bez relingów ani punktów montażowych znajdziemy dedykowane belki dachowe mocowane między krawędzią dachu a drzwiami. Uchwyty tzw. clamp są odpowiednio wyprofilowane, aby całość mocno przylegała i była bezpieczna. Nie wymaga to ingerencji w konstrukcje auta czy wykonywania otworów w dachu. Należy pamiętać, iż mamy tutaj najczęściej mniejszy rozstaw belek i mniejszą ich nośność dynamiczną. Wybierając namiot dachowy warto zwrócić uwagę na namioty otwierane poza obrys auta, złożone mają bardziej kompaktowe wymiary.

 

5. Dach z rynienkami metalowymi

Rzadko spotykana konstrukcja stosowana głównie w samochodach terenowych. Wśród aut, które do nas najczęściej przyjeżdżają to Nissan Patrol, Mercedes G-klasa i Suzuki Jimny oczywiście. Rynienki metalowe biegną wzdłuż krawędzi dachu, tworząc kanał, który umożliwia zarówno odprowadzenie wody, jak i łatwy montaż typowego bagażnika dachowego lub możemy zastosować lżejsze rozwiązanie - belki dachowe.

 

Belki dachowe montowane na rynienkach ma w swojej ofercie Thule, Yakima, a także Rhino Rack. W zależności od budżetu możemy wybierać między belkami aluminiowymi oraz stalowymi. Rozstaw belek możemy regulować, warto jednak pamiętać, iż w przypadku cięższego namiotu montaż 3-ej belki będzie wskazany.

 

Podsumowanie i zaproszenie

 

Myślę, że udało nam się nieco bardziej rozjaśnić temat montażu belek dachowych oraz różnic pomiędzy dachami samochodów, którymi jeździmy.

W razie pytań służymy pomocą. Całość sprzętu, namiot dachowy, belki dachowe i inne akcesoria znajdziesz u nas na stronie oraz na miejscu stacjonarnie. Zadzwoń, napisz lub odwiedź nas. Podpowiemy, co warto dobrać na początek przygody oraz na dalsze wyprawy. Zapraszamy!